TANGRAM –radionica STEM(AJMO!)
Projekt STEM(ajmo!) provodi se u okviru otvorenog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za popularizaciju STEM-a” (referentna oznaka: UP.04.2.1.10) financiranog od strane Europskog socijalnog fonda, Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020. Nositelj projekta STEM(AJMO!) je Centar tehničke kulture Rijeka, a projekt se provodi zajedno s partnerima: Astronomskim društvom Višnjan, Connect IT udrugom za razvoj informacijsko komunikacijskih tehnologija, Gradom Rijeka, Međimurskim informatičkim klubom Čakovec, Sveučilištem u Rijeci – odjel za matematiku i odjel za informatiku, Tehničkim fakultetom u Rijeci, Zajednicom tehničke kulture Zadarske županije, Zajednicom tehničke kulture Karlovac i Zajednicom tehničke kulture grada Splita.
Zajednica tehničke kulture Zadarske županije partner je Centru tehničke kulture Rijeka na projektu STEM (AJMO!) koji se provodi kroz 2022. i 2023. godinu. Nakon uspješno provedenih edukacija partnera na projektu, zajednički smo kreirali niz zanimljivih višednevnih i jednodnevnih radionica na lokalnoj razini koje provodimo s krajnjim korisnicima sa svrhom popularizacije STEM-a.
Kroz prosinac, 2022. godine i siječanj, 2023. godine nastavnica tehničke kulture Branka Čatlak održala je dvije višednevne radionice „TANGRAM“ u Osnovnoj školi Zadarski otoci u Zadru za ukupno 19 polaznika dobne skupine viših razreda osnovne škole.
Nakon uvodnog predavanja o Tangramu (što je to, odakle potječe, kako izgleda, od čega se sastoji, čemu služi i kako se koristi) uslijedilo je proučavanje tehničke dokumentacije potrebne za izradu Tangrama i priprema za rad. Polaznici su ocrtavali pozicije priborom za tehničko crtanje na šperploči, grubo su obrađivali materijal na unimatima, a nakon toga i fino obradili materijal. Kada su sve pozicije bile izrađene, slijedilo je spajanje dijelova kutije i ukrašavanje Tangram. Zadnji korak bio je slaganje zadanih likova Tangrama, a zatim i osmišljavanje vlastitih likova. Polaznici su kroz radionicu imali priliku upoznati se s osnovama modelarstva (upoznavanje svojstava drva, korištenje tehničke dokumentacije, pravilno rukovanje priborom i alatom, na siguran način). U raznim fazama rada učenici su nailazili na izazove (pojedina pozicija ispiljena više/manje; poklopac veći/manji…) koje su uspješno i samostalno rješavali te na taj način dodatno se potiče kreativno mišljenje i inovativnost, razvijaju se motoričke sposobnosti i budi interes za tehnikom i tehničkim znanostima. Slaganje slika Tangrama samo po sebi potiče razvoj matematičkog razmišljanja (usvajanje i primjena pojmova iz geometrije, razvoj kombinatorike), inovativnosti, kritičkog mišljenja i maštovitosti.